Jak ćwiczyć z troską o nasze stawy, jakich błędów unikać?

trening całego ciała

Ruch to zdrowie – tak zwykło się mówić od lat. Czy zgadzacie się z tym powiedzeniem? Jest ono prawdziwe, ale dość ogólne. Choć odpowiednia ilość sportu przysłuży się każdemu, tak niektórzy z nas powinni bardzo rozważnie dobierać ćwiczenia. Dlaczego?

Jeśli przebyliśmy wcześniej kontuzję, lub mamy do czynienia z przewlekłym schorzeniem stawów, nie odpowiedni trening może pogorszyć sytuację i sprawić dodatkowy ból, a nawet ograniczyć sprawność ruchową.

Bardzo często zdarza się, że osoby, które mają problemy z kolanami, czy łokciami, cierpią na reumatyzm albo inne choroby stawów, traktuje to jako wymówkę. Twierdzą, że sport nie jest dla nich i nie ćwiczą, bo nie mogą. Takie podejście może prowadzić do nadwagi, spadku kondycji i problemów z ciśnieniem krwi.

Jak zatem ćwiczyć z troską o nasze stawy? Na to pytanie chcemy dzisiaj odpowiedzieć. Podamy kilka sprawdzonych sposobów, a także opowiemy o tym, jak w domowym zaciszu możemy pomóc swoim stawom i zredukować ból.

SPOKOJNY START

Niezależnie od tego czy mamy problemy ze stawami czy nie, zawsze należy pamiętać, że nawet najwięksi profesjonaliści wracają do sportu w spokojnym rytmie. Jeśli zdecydowaliście się na dany program ćwiczeń albo na odwiedzenie siłowni, czy powrót do jazdy na rowerze, najważniejsze by na początku dawkować sobie czas spędzony na aktywności.

Jeśli naładowani motywacją zaczniemy zbyt intensywnie, będzie to miało negatywne skutki. Organizm będzie zmęczony, stawy nadwyrężone, a my zwyczajnie stracimy chęć do kontynuowania swojego postanowienia.

Każde treningi czy aktywność fizyczną zaczynajcie od godziny – dwóch w tygodniu. Następnie stopniowo zwiększają ten czas. W ten sposób ciało będzie miało okazję przyzwyczaić się do wysiłku, a stawy będą pracować bez narażania się na kontuzję.

młody mężczyzna ćwiczący w domu

ROZCIĄGANIE

W ten prosty sposób można opisać wiele ćwiczeń z pogranicza jogi czy pilatesu. Rozciąganie będzie idealnym sposobem na zabezpieczenie stawów przed urazami i spokojny powrót do formy.

Skorzystajcie z dowolnego programu dostępnego online za darmo. Zdecydowaną większość ćwiczeń można wykonywać w domu przy użyciu framugi drzwi czy kanapy, bez konieczności dokupowania dodatkowych sprzętów.

Sesje ćwiczeń warto rozpoczynać na początek w dużej częstotliwości i krótkim czasie trwania. Już 10 minut dziennie po przebudzeniu się, pozwoli odczuć ogromną różnicę na przestrzeni kilku tygodniu, a także przygotuje stawy i ścięgna do bardziej wytężonej pracy.

ROZGRZEWKA

Kolejny ważny filar, który pozwoli zabezpieczyć stawy to rozgrzewka. Jej brak, to jeden z najczęstszych błędów popełnianych przez osoby, które zaczynają ćwiczyć. Profesjonalni sportowcy dobrze wiedzą, że krótka rozgrzewka powinna mieć miejsce nawet przed jazdą na rowerze czy przed intensywnym spacerem.

Dzięki temu możemy zyskać większą ruchomość stawów, ale także zabezpieczyć jej przed urazami, które często zdarzają się “na zimno”. Dobra rozgrzewka to taka podczas której stopniowo wprowadzamy intensywność treningu w partie mięśni i stawów, które będą najbardziej potrzebne podczas danej aktywności.

MAGNETYCZNY PRZYJACIEL

Wiele osób, które cierpi na schorzenia stawów, największy problem ma z kolanami. Nic dziwnego, są one bardzo intensywnie nadwyrężane podczas wielu rodzajów sportu. W takim wypadku można pomyśleć o pomocy z zewnątrz.

Dobrym rozwiązaniem będzie opaska Ortezan. To proste w zastosowaniu, można by powiedzieć urządzenie, które wykorzystuje siłę pola magnetycznego, do tego aby regenerować tkanki i poprawić ruchomość stawu kolanowego.

Opaska Ortezan przenika także tkanki, aż do receptorów nerwowych, co pozwala redukować ból związany ze schorzeniem czy kontuzją. Można ją nosić w domu lub w pracy. Bez problemu zmieści się pod spodniami czy sukienką.

BASEN I WODA

To jakie ćwiczenie można wykonywać kiedy w grę wchodzi bezpieczeństwo stawów, zależy oczywiście od danego przypadku i jest to kwestia indywidualna. Od dłuższego czasu słyszy się o basenie i pływaniu. Dlaczego?

Okazuje się, że pływanie to dyscyplina która ma bardzo dobre działanie na stawy, ścięgna i mięśnie. Ciało jest w niskim stopniu narażone na kontuzję, a basen może zadziałać nawet terapeutycznie.

Obok basenu można także zaczynać od spokojnych spacerów czy jazdy na rowerze. Każda aktywność będzie poprawiać sprawność i kondycję, w efekcie czego będzie można sobie pozwolić na bardziej intensywne treningi.

kobieta ćwicząca joge

PROFESJONALNA KONSULTACJA

Internet obfituje w programy treningowe, ćwiczenia rozciągające i plany rozgrzewki. Musimy jednak mieć na uwadzę to, iż choć czasami ta wiedza jest bardzo wartościowa, nigdy nie mamy pewności z jakiego pochodzi źródła i czy jest dopasowana do naszych potrzeb.

Dlatego polecamy także odnalezienie profesjonalnego trenera personalnego lub fizjoterapeuty. Dzięki temu dostaniemy właściwie ćwiczenia do wykonywania i nie będziemy popełniać żadnych błędów. Stawy nam za to podziękują i odwdzięczą się długim i bezbolesnym funkcjonowaniem.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Tutaj wpisz komentarz
Jak chcesz się przedstawić?