Relacja między ćwiczeniami a snem

W bardzo istotnym niedawnym badaniu naukowym badacze z Northwestern University’s Feinberg School of Medicine przyglądali się dwukierunkowej relacji między snem a ćwiczeniami fizycznymi. Dotychczas badano głównie wpływ ćwiczeń na sen. Tutaj naukowcy rozszerzyli swoje zainteresowania: spojrzeli na to, jak sen wpływa na ćwiczenia.

Nie znaleziono dowodów, że trening ma bezpośrednie przełożenie na sen. Ale znaleziono, że sen wpływa na trening. Osoby badane po źle spędzonej nocy ćwiczyły krócej.

W dłuższej perspektywie czasowej ćwiczenia podniosły jednak jakość snu. Okazało się, że po 16 tygodniach treningu osoby, które regularnie ćwiczyły sypiały 1,25 godziny dłużej niż ich nie ćwiczący rówieśnicy. Rozpoczynając treningi fizyczne nie oczekuj więc natychmiastowego przełożenia na sen. To nie tak działa. Poprawa snu następuje w tym wypadku stopniowo, a ćwiczenia fizyczne pomagają utrzymać dobrą jakość snu na dłuższą metę.

To, na co należy zwrócić szczególną uwagę, kiedy rozpatruje się razem wysiłek i sen, jest regeneracja potreningowa.

Ciało człowieka, wykorzystane do zmagania się z własnymi słabościami, musi potem w jak największym możliwym stopniu wypocząć, zrelaksować się i zregenerować. Musi mieć po temu jak najlepsze warunki.

Ponieważ w trakcie ćwiczeń fizycznych bardzo mocno obciąża się kręgosłup, należy zadbać, abo ta zasadnicza część naszego szkieletu mogła w odpowiedni sposób zrehabilitować się.

Wielka rola przypada tu materacowi do łóżka, na którym spędza się noc. Biorąc pod uwagę fakt, że trzecią część każdej doby śpimy i że trenując śpimy po mocnym wysiłku fizycznym, jeśli do obciążeń treningowych dołożymy potem obciążenie kręgosłupa podczas snu, możemy spodziewać się marnego samopoczucia i bólów pleców – na początek.

Jaki powinien być materac, aby zapewnić regenerację sportowca, nawet okazyjnego?

Przede wszystkim wymagana jest tzw. elastyczność punktowa, która bezpośrednio przekłada się na relaks kręgosłupa. Chodzi o to, by podczas wywierania nacisku przez ciało na określony obszar materaca, bez potrzeby nie uginała się dalsza jego część. Uginać ma się tylko punkt uciskany, nic więcej.

Stąd zaleca się, by do sypiania wybierać materace o właściwościach rehabilitacyjnych, niemal wszystkie materace na materace.pl są takie. Dzięki elastyczności punktowej kręgosłup może regenerować się jako całość, a także dekompresji ulegają przestrzenie między-kręgosłupowe. Warto zwrócić na to uwagę.

Materac rehabilitacyjny wyposażony w elastyczny stelaż jest największym przyjacielem sportowca. Dbać trzeba zarówno o regularne ćwiczenia, jak i regularny, odprężający sen we właściwych warunkach. Inaczej po prostu się nie da, biorąc pod uwagę fakt, że – zdaniem badaczy – relacja snu i ćwiczeń jest dwukierunkowa.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Tutaj wpisz komentarz
Jak chcesz się przedstawić?